Gästbloggare 2

Har under säsongen pratat med våra kunder angående material till bloggen.
Här har vi fått ett mail från en tjej som jobbar som skidlärare.
Tanken är att inspirera er som vill säsonga men som kanske inte vet hur.
Enjoy....
 

Hejsan


Jag heter Sofie Hansson och köpte ett par pjäxor av er i nov.
Då berättade jag även att jag skulle iväg till Fiss och jobba som skidlärare, ni sa att jag gärna får höra av mig och berätta hur jag har det.
Så det tänkte jag göra nu (: Först och främst vill jag säga att pjäxorna är guldvärda!
Utan dem hade jag förmodligen haft ont i fötterna dagligen, men inte nu.
 

I alla fall, jag kom hit den 1 dec. och började med att göra en kurs, Anwärter, i St Anton som tog 10 dagar. Under denna tiden bodde jag dock ändå i Fiss, så vi åkte dagligen till St Anton, först teori på morgonen, sedan hela dagen skidåkning och avslutade med teori på eftermiddagen.
I slutet av kursen så gjorde vi 2 prov, ett skriftligt och även demo-fahren där vi skulle visa hur vi åkte olika typer av saker de bad oss om. t.ex. Carven-Grundstufe etc.
Som tur var så klarade jag detta och fick mitt certifikat och kunde börja jobba som skidlärare den 19 december.
 

Det fungerar aningen annorlunda här än vad det gör i Sverige, istället för att ha ca 4 olika grupper per dag så har du en och samma grupp hela veckan.
Jag tycker det är jätte bra för då kan man lära barnen rikligt mycket och man ser så otrolig utveckling så man blir helt lycklig ! (: Varje lördagskväll får vi nämligen ett sms från skidskolan som berättar vad för typ av grupp vi kommer ha den kommande veckan, det kan vara allt från K1/E1/T1 - K7/E7/T7 (K=kinder, E=ewachsene, T=Teens), där 1 är helt nybörjare och 7 kan i princip allt.
Det är alltid samma spänning vad man ska få och alla går runt och frågar vad den andra har fått, lite skojigt.
 

Boendet här är super, man bor tillsammans med någon annan, jag hade tur med indelningen och hamnade men en tjej i min ålder. 

Tiden utanför jobb här är också mycket bra här, det finns alltid något att göra om man vill.
Afterski i Hexenalm eller Krismer, Night Flow på tisdagar, Edventure Night på onsdagar i Serfaus, Rodelabend på torsdagar, ja så det är ingen brist på underhållning.


Skidåkningen här är också super, vi har haft lite skakigt med snö, vi har haft otroligt varmt så allt smälter bort. Detta innebär att vi har inte kunnat gå allt för mycket offpist. 

Tack vare goda kontakter här kommer jag förmodligen att åka till Australien till sommarn och jobba som skidlärare där, skidlärarlivet är helt underbart och när man väl börjat som skidlärare vill man inte sluta.

Ja, jag vet inte riktigt vad jag mer ska berätta, men ni får gärna höra av er om ni vill vet något mer.
Ni kan också gå in på min blogg om ni har lust http://sarasofieh.blogg.se/


//Sofie Hansson


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: