Mina erfarenheter från Kanada!

Nu är det min tur, Calle Dahlqvist, att skriva ett inlägg! Jessica har varit på mig och velat att jag ska skriva om mina snöerfarenheter då hennes är sparsamma.

Jag började jobba i butiken när jag hade en vecka prao i åttonde klass och har inte kommit härifrån sedan dess. Det har gått snart tio år... Skidåkning är mitt absolut största intresse och jag har inte behövt köpa prylar på något annat ställe än här på Snö o Sjö! Då ska jag lägga till att jag åker telemark, något som vi ska försöka öka utbudet på här i butiken.

Jag var borta från butiken då jag gjorde lumpen och säsong i British Columbia, Kanada.
När jag gav mig iväg var jag novis på telis men hade köpt på mig ett par Dynastar Legend Pro Rider 194cm (97mm midja). Jag tänkte ju hålla mig mestadels utanför pisten, men bara åsynen av dessa skidor fick mig att tveka på min förmåga. Jag tog alltså med mig mina gamla skidor också, ett par Fischer Radarc 190cm som jag fick av Joen några år tidigare (Extremt fula men väldigt bra. De har nämligen längre ytter- än innerkanter för att få följsammare svängar. De sålde dock inte så bra och jag tror det var därför jag fick dem...).
Till Kanada tog jag alltså med mig två par skidor och en snowboard. En gedigen övervikt som skulle visa sig vara helt onödig.

Vi var fyra glada grabbar som landade i Vancouver januari 2007 och det första vi gjorde var att köpa en bil. Vancouver har några närliggande skidsystem och vi provade ett av dem. Jag spände på mig mina gamla Fischer och brände ner för berget. Efter ett par-tre åk bytte jag till de nya skidorna. Jag satte aldrig på mig mina Fischer igen...

Efter några dagar i Vancouver, tillsammans med en gammal kompis till mig, körde vi norrut... mot Whistler... som sög. Vi hittade ingen boende så vi fick bo i en håla som heter Pemberton, några kilometer norr om Whistler, där vi slaggade en natt. Dagen efter köpte vi ett eftermiddagspass (eftersom vi hade hängt på puben på kvällen). Systemet var det inget fel på men snön var ju inte alls den vi hade förväntat oss av Kanada. Det var väl inte optimala förhållande heller men sammantaget tyckte vi inte alls om Whistler. Dyrt, "dålig" (läs; Europeisk, tung) snö, dryga studenter på vinterlov samt att byn kändes som en parodi på en alpby. Eftersom vi hade bil så bestämde vi oss för att köra vidare. Vi hann med ett pass till på puben också!

Detta var innan någon av oss hade facebook så vi följde rekommendationer från freeride.nu när vi hade tillgång till dator. Vi hamnade i en stad som heter Kelowna med två närliggande system. Dessa var ganska bra och vi stannade där i några dagar. Sen fick jag ett meddelande på freeride.nu att det kom ett jättedump i Fernie, ca 50mil till in i landet. Vi hoppade fort in i bilen och körde dit. Det första vi gjorde på morgonen, efter vår natt på vandrarhemmet, var att köpa säsongskort. Detta ångrade vi inte en sekund.

Fernie ligger drygt 100mil ifrån kusten och snön som faller där är väldigt torr. Något de kallar för champagne powder. Hela stället osade off pist och det var i princip det vi ville. Jag lärde mig här att det finns grymt många olika sorters snö och att förhållandena ändrar sig ofta över en natt eller, till och med, över en lunchpaus. Systemet i Fernie var väldigt speciellt. Ca tio liftar och över 100 nedfarter om jag inte minns fel. Extremt lättillgängligt berg med andra ord. Berget (det var bara ett) har flera ryggar vilket bildar bowls, så åkningen blir tredimensionell på att helt annat sätt än berg jag åkt på innan och då har jag vart runt på ganska många system här i Europa. Utifrån Fernie gjorde vi lite utflykter, bl.a. till Yoho National park och Glacier National park, men tyckte hela tiden att Fernie var bäst. Detta mycket p.g.a. de goda söförhållandena, folket och stadens genuina känsla (det är nämligen en gammal gruvby som har blivit tvingad till annan näring).

Nu blev det en lite för lång text tycker Jessica men sammanfattningen skulle kunna se ut såhär:
1. Köp bredare skidor än du tror du klarar av, för du klarar verkligen av det...
2. Gör säsong. Man lär sig mycket på det.
3. Om du ska göra säsong; ta ínte med dig för mycket utrustning. En gång använde jag mina gamla telisar och dito min snowboard. Alltså inte värt besväret.
4. Fernie är ett mycket bra ställe att göra säsong på.

Jessica

Tack... nu är jag nöjd för nån vecka framåt...

Du kan ju börja redan nu och fundera över ditt nästa inlägg....

2009-12-22 @ 18:17:53

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: